My fit life

Fitness og træning online

Gode tips til før du løber en tur

Der findes et hav af tips til, hvordan man kan forbedre sin tid under et løb, og hvordan man gør det nemmest for sig selv. Men, det er også vigtigt at have fokus på det man gør FØR træning eller et løb. Hvad du skal være opmærksom på, kan du læse mere om nedenfor.

Forberedelser inden løb

1. Det første du skal gøre, er at stille krav til dit løbetøj. Det gælder især din løbejakke, som helst skal vær en let løbejakke i vindafvisende materiale og med god åndbarhed. Naturligvis skal modellen også passe til dig, så du får en god bevægelsesfrihed.

2. Planlægning af det sidste måltid inden løbeturen er særdeles vigtig. Det bør faktisk ligge 90 minutter inden træningen, og egentligt helst tidligere. Det sidste måltid inden turen bør bestå af letfordøjelige kulhydrater og lidt protein, såsom en banan, rosiner eller brød med kalkun.

3. Når du er ude at løbe, kan du tabe op til hele to liter væske i timen. Er kroppen i væskemangel, hvis den fysiske ydeevne falde drastisk. Derfor er det meget vigtigt, at du får drukket rigeligt med væske i timerne op til din løbetur – og helst gerne vand. Kolde eller søde drikke ligger og skvulper i maven, og det er ubehageligt for dig, når du først er kommet godt i gang.

4. Noget, som er meget omdiskuteret er at strække ud. Jeg gør altid det, at jeg strækker ud før og efter løbeturen, da jeg føler, det giver mig mindre ømhed i kroppen. Der er delte meninger omkring det, og har du det bedst med at lade være, så gør du bare det. Om ikke andet er strækkene med til at øge din bevægelighed – og det kan jo gavne på længere sigt.

Jeg håber, du kan bruge ovenstående råd til noget – jeg kan i hvert fald fortælle, at de virker for mig.

Billede: Mika Stetsovski

Fit 4 Fitness • 13. oktober 2015


Previous Post

Next Post

Skriv en kommentar